Monday, November 5, 2012

*** ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ *** Δημόσια Διαβούλευση για την αξιοποίηση του Ελληνικού




ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ 
29.10.2012

Το ζήτημα της αξιοποίησης του Ελληνικού δεν είναι μια καινούργια ιστορία. Είναι θέμα που συζητείται χρόνια, ακόμη και από την εποχή του Σημίτη. Τα σχέδια «αξιοποίησης» έχουν ξεκινήσει από το 1998, αλλά μετά την μεταφορά του αεροδρομίου στα Σπάτα το 2001, έγιναν πιο συγκεκριμένα. Τον Νοέμβριο του 2007, επί υπουργίας Σουφλιά, το Ελληνικό διαφημιζόταν ως το μεγαλύτερο πάρκο της Ευρώπης, ενώ παράλληλα προβλεπόταν και η δημιουργία «κάποιων» κτιρίων για την κάλυψη των εξόδων δημιουργίας του.

Τότε το ΕΜΠ και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αττικής στάθηκαν αρνητικά στα σχέδια και το Πανεπιστήμιο Αθηνών τοποθετήθηκε θετικά στην αναγκαιότητα δημιουργίας  Μητροπολιτικού Πάρκου στο Ελληνικό, για περιβαλλοντικούς λόγους, που αφορούν όλη την Αττική. 

Αυτά που γίνονται σήμερα δεν έχουν καμία σχέση με  πριν.Με τις μνημονιακές πολιτικές, με  τη λογική ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας, καθώς και με τη λογική της κάλυψης του δημόσιου χρέους από το προϊόν της εκποίησης, η συζήτηση έχει ξεφύγει   από τη λογική ενός  τεκμηριωμένου  επιστημονικού  διαλόγου.

Σήμερα υπερασπιζόμαστε  τη δημόσια περιουσία, αλλά συγχρόνως υπερασπιζόμαστε  και το δικαίωμα στη ζωή, στην ποιότητα ζωής, διότι η οικολογική κρίση οξύνεται  και κάνουν την Αθήνα μια πόλη μη φιλική, μη βιώσιμη.

Αιτία για αυτό  είναι Το μοντέλο ανάπτυξης που ακολουθήθηκε, με τις πολιτικές του real estate, της αντιπαροχής, της ανεξέλεγκτης οικοδομικής δραστηριότητας, καθώς και η συνεχής επέκταση της πόλης  και πέρα από το λεκανοπέδιο (Μεσόγεια) με ταυτόχρονη απαξίωση της αγροτικής γης, της μείωση των ελεύθερων χώρων,  της καταστροφής της φύσης, της κατασπατάλησης  των φυσικών πόρων.

Οι πράσινοι πνεύμονες, μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας μέσα στην πόλη είναι πλέον ελάχιστοι και  συνεχώς λιγοστεύουν. Εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι  πριν από 60 χρόνια  ήταν κτισμένο  το 18% του λεκανοπεδίου, ενώ  σήμερα  το ποσοστό αυτό φτάνει  περί το 70%.   Δεν είναι τυχαίο δε, ότι το πράσινο στην Αθήνα πλησιάζει  τα 2τμ/κάτοικο, όταν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, σε μεγάλες  πρωτεύουσες κυμαίνεται από 25 μέχρι και 50 τμ/κάτοικο.

Ένας από τους τελευταίους μεγάλους ελεύθερους χώρους είναι και το Ελληνικό, που έχει έκταση περί τα 6.200 στρ.

Το αεροδρόμιο του Ελληνικού μαζί με την παραλία του Αγ. Κοσμά  έχουν μεταφερθεί  στο Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας  του Δημοσίου  και έχουν «βγεί στο σφυρί»,   με διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη και στον οποίο έχουν ήδη προκριθεί τέσσερα επενδυτικά σχήματα από το Κατάρ, το Ισραήλ, τη Μεγάλη Βρετανία και την Ελλάδα. Και όλα αυτά με αντάλλαγμα ένα ποσό, που οι αρχικές εκτιμήσεις εγχώριων  οικονομικών κύκλων προσδιόριζαν σε 5δισ ευρώ (όσο περίπου οι τόκοι του δημόσιου χρέους τριών περίπου μηνών) και το οποίο σταδιακά πέφτει στα 3 ή και στο 1δις ευρώ, χάρη στη συντονισμένη προσπάθεια απαξίωσης του ακινήτου.

Με το Νόμο 4062/12 του ΥΠΕΚΑ για την αξιοποίηση  του Ελληνικού, δίνεται η χαριστική βολή  σε έναν από τους τελευταίους μεγάλους αδόμητους χώρους  της Αττικής.

Σημαντικό είναι, ότι η πρόσκληση- δημοπρασία για το χώρο προηγήθηκε του νόμου  4062/12, ο οποίος νόμος, ουσιαστικά  πρόκειται για μια ομπρέλα, που θα μπουν οι επενδυτές να κάνουν ότι νομίζουν, ακόμη  και μέσα στη θάλασσα.

Με βάση το Ν. 4062/12  ο μικτός συντελεστής δόμησης είναι 0,5, ενώ με την προϋπόθεση απόδοσης αντισταθμιστικών οφελών δίνεται η δυνατότητα αύξησης του συντελεστή δόμησης σε 0,6, δηλ. τουλάχιστον  3,7 εκατ τμ τσιμέντου, ακόμη και στην παραλία, τον αιγιαλό, το θαλάσσιο χώρο και τον πυθμένα της θάλασσας. Στις «περιοχές προς πολεοδόμηση» με χρήση γενικής ή αμιγούς κατοικίας και πολεοδομικού κέντρου  ο Σ.Δ. μπορεί να φθάσει  και το 2,2, ενώ επιτρέπεται και  η ανέγερση ουρανοξυστών στο τμήμα της έκτασης που βλέπει στη λεωφ. Βουλιαγμένης και Ποσειδώνος, αλλά και στο εσωτερικό της έκτασης. Στις «ζώνες ανάπτυξης»  ισχύουν  οι κατηγορίες χρήσεων γης που προβλέπονται από τον Εφαρμοστικό (τουρισμός, ξενοδοχεία, συνεδριακά κέντρα, επιχειρηματικά πάρκα, γήπεδα, εμπορικά  κέντρα –αναψυχή, καζίνο, γήπεδα γκολφ κλπ). Το μέγιστο ποσοστό κάλυψης  στο σύνολο της έκτασης δεν μπορεί να ξεπερνά το 35%, ενώ στις «περιοχές προς πολεοδόμηση» θα καθοριστεί από τις πολεοδομικές μελέτες, οι οποίες πιθανόν να  εγκριθούν ως προς τη νομιμότητα  από ΚΥΑ και όχι Π.Δ.

Εκτός όμως από το νόμο 4062/12, αυτό του συζητείται αυτές τις μέρες στη Βουλή είναι και η Πράξη νομοθετικού περιεχομένου περί τροποποιήσεων του νόμου του μεσοπρόθεσμου  3986/11, που προέβλεπε τη  σύσταση του ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο το Ελληνικό είναι από τα πρώτα ακίνητα  προς πώληση. Στις τροπολογίες που προτείνονται είναι και η πρόβλεψη για διάνοιξη  υπόγ. Σηράγγων  κατά την εκτέλεση έργων,  που έμμεσα ή άμεσα  εξυπηρετούν  την αξιοποίηση  ακινήτων από το ΤΑΙΠΕΔ, με έξοδα του δημοσίου. Πρόκειται θα έλεγα για φωτογραφική διάταξη  για το Ελληνικό. 

Επίσης τα σχέδια για υπογειοποίηση της παραλιακής, ή τα σχέδια για σήραγγες στον Υμηττό –νέοι αυτοκινητόδρομοι κλπ είναι παλιά. Σήμερα όμως στην γενικότερη κατάσταση που επικρατεί  μπορεί να είναι ένα ακόμη δώρο στους επενδυτές, ώστε το ακίνητο του Ελληνικού να είναι πιο ελκυστικό.

Με τον εν λόγω νόμο  θεσμοθετείται η απομάκρυνση  όλων των εγκαταστάσεων  και των φορέων από το χώρο του Ελληνικού. Χαρακτηριστικό είναι, ότι τα δικαστήρια και ο νόμος θα κρίνουν μετά, το νόμιμο της όλης διαδικασίας. Από την απομάκρυνση, εξαιρούνται μόνο οι εγκαταστάσεις  του αμαξοστασίου του τραμ και του κέντρου Ελέγχου Περιοχής  Αθηνών –Μακεδονίας  της ΥΠΑ, ενώ δεν υπάρχει καμία συγκεκριμένη μέριμνα για όλους τους υπόλοιπους αθλητικούς, ερευνητικούς, πολιτιστικούς, προνοιακούς, μεταφορικούς και διοικητικούς φορείς που έχουν εγκαταστάσεις εντός της έκτασης. Ο Δήμος Ελληνικού –Αργυρούπολης και οι άλλοι όμοροι δήμοι δεν έχουν καμιά απολύτως αρμοδιότητα στο χώρο. Το «Μητροπολιτικό Πάρκο» από τα 6.200 στρ περιορίζεται  στα 2.000 στρ που, και πάλι ως χώρος, ούτε κοινόχρηστος είναι, ούτε δημόσιος, ούτε χώρος πρασίνου.

Μιλάμε λοιπόν για μια βαρβαρότητα στο Ελληνικό, ένα  νέο «ελ ντοράντο»,  για κάθε λογής  κερδοσκόπους.

Τονίζουμε ότι τίποτα δεν μπορεί  να υποκαταστήσει το μεγάλο περιβαλλοντικό όφελος για την Αττική, που περιέχει ο μεγάλος, «εν δυνάμει» πνεύμονας πρασίνου,  του   ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ.

Εάν σκεφτούμε ότι το καλοκαίρι που πέρασε ήταν το θερμότερο όλων των εποχών  και μάλιστα ο πιο ζεστός Σεπτέμβρης  στη μετωρολογική  ιστορία  του πλανήτη  (μετά το 1880),  ισοφαρίζοντας το ρεκόρ  του 9/2005  (σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία  Ωκεανών  και Ατμόσφαιρας  των ΗΠΑ) , η δημιουργία μιας πόλης μέσα στο Ελληνικό  θα έχει ολέθριες συνέπειες  στο μικροκλίμα της Αττικής.

Δεν πρέπει να μας διαφεύγει  δε και το μοντέλο ανάπτυξης  που προωθείται μέσω της εκποίησης .Οσο και να προσπαθούν να μας πείσουν για νέες θέσεις εργασίας, ένα είναι δεδομένο, ότι αυτή η εκποίηση  αποτελεί ταφόπλακα για την ήδη  «χτυπημένη» αγορά της περιοχής των γύρω δήμων. Για δε τις εργασιακές σχέσεις, που θα επικρατούν, ας μη το συζητήσουμε.

Η θέση μας σαν ΣΥΡΙΖΑ –ΕΚΜ είναι σταθερή εδώ και χρόνια και την έχουμε υποστηρίξει κινηματικά αλλά και κοινοβουλευτικά.

Nα γίνει το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΥΨΗΛΟΥ ΠΡΑΣΙΝΟΥ, προς όφελος όλων των κατοίκων της Αττικής, με ήπιες, αθλητικές, πολιτιστικές και κοινωνικές χρήσεις. Σχετική  τεκμηριωμένη πρόταση έχει διατυπωθεί και από το ΕΜΠ.

ΧΑΡΑ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ
Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Β. Αθήνας